10 aandachtspunten bij de THMPF richtlijn

De belangrijkste punten waarom de THMPF richtlijn onder de aandacht moet worden gebracht zijn,

1. Het discrimineren van niet-Europese tradities, omdat om in aamerking te komen voor registratie, traditioneel gebruik moet kunnen worden aangetoond van deze natuurlijke stof voor tenminste 15 tot 30 jaar, en dit binnen de Europese Unie. Deze voorziening is een serieuze hindernis voor vele, vaak op exotische kruiden gebaseerde tradities zoals de Indische ayurveda, traditionele Chinese geneeskunde, de Tibetaanse, en de alternatieve geneeskunde uit de Amazone regio.

2. Het traditioneel gebruik van een kruid gebeurt vaak in combinatie met andere kruiden, volgens een recept dat soms al vele honderden jaren bestaat. De richtlijn verhindert het gebruik van elke nieuwe combinatie, zelds als die door (nieuw) wetenschappelijk bewijs kan worden ondersteund. De Europese commissie onderzoekt nu of een amendement hierop zou kunnen worden aangewend om deze regeling te versoepelen, maar dit zal de steun moeten krijgen van het Europese Parlement.

3. Onder de THMPD moeten fabrikanten voortaan aan de farmaceutische criteria beantwoorden wat betreft het productieproces, en moeten de producten gefabriceerd worden in zogenaamde 'GMP's', streng gecontroleerde laboratoria die ingericht moeten zijn volgens normen die vereist zijn voor de farmaceutische industrie. In het geval van vele kruidenpillen, -drankjes of -zalfjes is dit criterium nagenoeg onmogelijk te halen, door de complexiteit van de samenstelling, of het gebrek aan een standaard in het productieproces.

4. Alleen traditionele natuurlijke medicijnen die bestemd zijn voor het genezen van kleine kwalen, ongemakken en klachten komen in aanmerking voor registratie. Veel van de oude traditionele recepten behandelen echter een gamma aan ernstige ziektesymptomen en ernstige kwalen die ze zouden kunnen genezen. Op die manier kan deze lijst dan ook discriminerend zijn naar etnische minderheden toe, omdat zij ook voor ernstige ziektes traditioneel teruggrijpen naar hun oude alombekende kruidenrecepten. Zo worden voedingssupplementen in de EU binnenkort dus toegestaan als zij de gezondheid ondersteunen, of een ziekte helpen voorkomen, maar niet als zij cariovasculaire of neurologische ondersteuning zouden bieden. Deze laatste soort van kruidenpillen zijn niet meer toegestaan onder de THMPD.

5. Voor vele kleine kruidenrecepten is de kost om een registratie te bemachtigen te hoog. Om dit procces aan te kunnen vatten moeten er dossiers worden samengesteld met bewijsmateriaal uit zowel de (vak)literatuur, als van experten op het terrein, en moet er bovendien genotoxicologische data kunnen worden aangebracht. Door het gebrek aan gesubsidieerd onderzoek is er in de meeste gevallen voor plantaardige en niet-farmaceutische stoffen nauwelijks of geen data van dit type voorhanden. De kost die dergelijk onderzoek met zich meebrengt zal voor de meeste traditionele recepten dus onredelijkerwijs hoog liggen en een obstakel vormen voor de registratie ervan.

6. Kruidenproducten met een hoog gehalte aan vitaminen en mineralen zullen worden verboden, en enkel bij uitzondering worden toegestaan, als kan worden aangetoond dat de actie van deze stoffen van noodzakelijk belang is voor de goede werking van het middel.

7. Kruidenpillen die synthetische of niet-natuurlijke ingrediënten bevatten, anders dan mineralen en vitaminen, zijn momenteel illegaal volgens de THMPD richtlijn. Toch kan er in de toekomst een amendement komen waarbij deze toch worden toegestaan, uiteraard op voorwaarde dat ook deze preparaten zullen voldoen aan de eisen van de HMPC.

8. Voor de consument betekent deze richtlijn een verhoogde kost en een beperking van de vrijheid van keuze, omdat de nieuwe generatie kruidenpillen duurder zal zijn, de kosten van de registratie worden immers doorgerekend aan de klant. Op die manier zullen bepaalde kruiden enkel nog beschikbaar zijn voor die mensen die er het geld voor hebben. De minder begoede klasse in de samenleving wordt door deze richtlijn dus afgesloten van een tot nu toe nog steeds beschikbare en bestaande alternatieve gezondheidszorg.

9. De commissie die verantwoordelijk is voor de registratie van kruidenmiddelen zijn grotendeels verwant aan de farmaceutische industrie. Er is een overaandeel aan experten uit de farmacologie en een ondervertegenwoordiging van experten in het domein van de traditionele kruidengeneeskunde.

10. De impact van deze Europese richtlijn reikt tot buiten de grenzen van Europa. Vele kruiden die momenteel door de THMPD bedreigd worden om illegaal te worden, zijn afkomstig van kleinschalige boerderijen en gemeenschappen in verre niet-Europese landen. Als de import van deze middelen door de EU wordt verboden zullen zij een belangrijke afzetmarkt verliezen en dreigt er voor hen ook een hoge impact.

10 aandachtspunten bij de THMPF richtlijn
Gent, februari 2012

Op zoek naar verwante producten op deze site?

Geen resultaten gevonden voor libido

Zoek verder op deze website:



Laatste zoekopdrachten:


 wp
 resultaten
 goedkoop
 lust
 wp
 resultaten


Bekijk onze aanraders!

    Aanrader #1


    Aanrader #2


    Aanrader #3


    Aanrader #4


    Aanrader #5


Overige artikels :

Europees verbod op groot aantal natuurlijke kruiden
De THMPD richtlijn van het Europees Parlement
Duurdere prijzen voor kruidenpillen
Protest tegen de verplichte registratie van kruidenpreparaten
Studie: penislengte is belangrijk in bed
Valentijn, geschenktips en links
De Fleshlight, jouw persoonlijke vagina
Hoe groot is de penis van de gemiddelde Vlaming
Werken penisvergrotingspillen echt?
De MEGA Eroticabeurs tour 2018-2019
Feromonen onderzoek bevestigt: 74% van de doelgroep heeft vaker seks


Vind je dit een goed artikel? Deel het dan met je vrienden!